Strategi Pemasaran UMKM dalam Menghadapi Pasar di Era Pandemi Covid 19
Main Article Content
Abstract
The increasingly rapid economic development in Indonesia makes competition between businesses increasingly tight. The Covid-19 pandemic has an impact on UMKM entrepreneurs which can be viewed from the supply and demand point of view. The purpose of the study was to determine the marketing strategy of MSME in Facing the Market in the Covid 19 Pandemic era. The type of research used was descriptive research. Descriptive research is conducted so that researchers can better describe the properties that are known to exist that are relevant to the variables studied. Descriptive method is an analytical method by first collecting existing data and then clarifying, analyzing, then interpreting so that it can provide a clear picture of the situation under study. The results of research conducted face-to-face with MSME business actors, that the marketing strategy used today is to do online sales and add various kinds of food, add to the taste of food and choose other locations in making sales to increase daily income and be able to anticipate MSME competition in Covid-19 era.
Article Details
References
Arnita, V., M, E. E., & Nst, D. A. D. (2019). Pengaruh Pasar Tradisional Terhadap Perkembangan Pendapatan Asli Daerah Di Pulau Samosir Danau Toba. Jurnal RAK (Riset Akuntansi Keuangan), 4(2), 50–60.
Asharudin, F., & Dewi, S. P. (2021). Optimalisasi Media Digital sebagai Strategi Pemasaran UMKM pada Masa Pandemi Covid-19.E-DIMAS: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 12(3), 549-554 ISSN 2087-3565 (Print) dan ISSN 2528-5041 (Online) Available Online at http://journal.upgris.ac.id/index.php. 12(3), 549–554.
Fadhilah, D. A., & Pratiwi, T. (2021). Strategi Pemasaran Produk UMKM Melalui Penerapan Digital Marketing Studi Kasus Usaha Kremes Desa Cibunar Kecamatan Rancakalong. XII(1), 17–22.
Hafid Usman, K. R. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan, promosi dan harga terhadap keputusan pembelian pada toko online Lazada di Cikarang Selatan. Ilmiah Manajemen Pemasaran, 53(9), 3.
Hirmantono, A., Teknologi dan Bisnis Ahmad Dahlan Lamongan, I., & Tadulako, U. (2021). Strategi Pemasaran UMKM di Masa Pandemi Covid-19: Studi Kasus UMKM di Kawasan Pondok Pesantren Darul ’Ulum Jombang (MSME Marketing Strategy during the Covid-19 Pandemic: Case study of UMKM in the Area of Pondok Pesantren Darul ’Ulum Jombang). Jurnal Bisnis Dan Pemasaran Digital (JBPD), 1(1), 43–48.
Hutami, S. A. F., & Mutmainah, I. (2021). Strategi Pemasaran Umkm KUB Berkah di Desa Karang Asem, Kabupaten Pemalang pada Era New Normal. Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Bisnis Islam - JIEBI, 3(1), 97–105.
Jayanti Mandasari, D., Widodo, J., & Djaja, S. (2019). Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm) Batik Magenda Tamanan Kabupaten Bondowoso. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(1), 123. https://doi.org/10.19184/jpe.v13i1.10432
La Sudarman, Murni Sari, A. A. (2021). Sosialisasi Manajemen Strategi Pemasaran Produk Air Minum Kemasan “Wk Siompu” BUMDes Karongo Desa Wakinamboro Kec. Siompu Kab. Buton Selatan. Jurnal Abdidas, 2(2), 1295–1300.
Nabilla A. G, A. T. (2021). Strategi Pemasaran Dalam Upaya Meningkatkan Pendapatan Pada Diva Karaoke Rumah Bernyanyi. Kritis, 5, 21–40.
Purwanti, E. (2012). Regulation of fatty acid biosynthesis in Ehrlich cells by ascites tumor plasma lipoproteins. Lipids, 12(1), 66–74. https://doi.org/10.1007/BF02532975
Putri, A. A., Aisyah, A. I., Pratama, D. A. P., Maritza, E. N., Priambodo, G., Hermawan, G. V., Dianti, R., & Natalia, J. (2021). Pelatihan Strategi Pemasaran Online Untuk Pedagang yang Terdampak Covid19 di Surabaya dan Sekitarnya. To Maega : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(3), 363. https://doi.org/10.35914/tomaega.v4i3.864
Rusdi, M. (2019). Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Volume Penjualan pada Perusahaan Genting UD. Berkah Jaya. Jurnal Studi Manajemen Dan Bisnis, 6(2), 83–88. https://doi.org/10.21107/jsmb.v6i2.6686
Setiawan, A., Supriyono, S., Setiaji, P., & Handayani, P. K. (2022). Peningkatan Pemasaran UMKM Pisau Desa Hadipolo Kudus di Masa Pandemi Melalui Media Web dan Youtube. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 13(2), 328–332. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v13i2.7066
Setiyanto, S. A. P. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Upaya Peningkatan Daya Saing Umkm. 3(1), 31–39.
Siagian, A. O., & Cahyono, Y. (2021). Strategi Pemulihan Pemasaran UMKM di Masa Pandemi Covid-19 Pada Sektor Ekonomi Kreatif. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 3(1), 206–217. https://doi.org/10.47233/jiteksis.v3i1.212
Siregar, M., Siregar, N. A., Kartikaningsih, R., & ... (2021). Strategi Umkm Di Masa Pandemi Covid-19 Di Rantauprapat. Jurnal Pengabdian …, 1(3), 11–15.
Soleh, M., & Adinugraha, H. H. (2022). PENERAPAN STRATEGI DIGITAL MARKETING PADA UMKM DI MASA PANDEMI COVID19 (Studi Pada Mebel Putra Jaya Desa Spait). Jurnal Manajemen Dan Ekonomi, 5(1), 2620–6099.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfa Beta.
Wijoyo, H., Ariyanto, A., & Wongso, F. (2021). Strategi Pemasaran UMKM di Masa Depan. In Strategi Pemasaran Umkm Di Masa Pandemi (Vol. 1999, Issue March).